Készült: 2019. november 27.
- A kormány a törvényjavaslatokat 2019. november 12-én nyújtotta be az Országgyűléshez, kihagyva a jogszabályokban előírt egyeztetéseket.
- Az Országgyűlés honlapján kivehető információk alapján „erőltetett menetben” kívánják a törvényjavaslatokat megtárgyalni és elfogadni.
- Az előterjesztett törvények egy része már 2020. január 1-jén hatályba lépne.
- A törvényekhez kapcsolódó kormányrendelet tervezetek nem ismertek.
- A törvénytervezetek több száz oldalasak, az általuk módosítandó törvények száma közel 250.
- A kormány 2019. november 6-án rendelt el létszámzárlatot a kormány irányítása és felügyelete alá tartozó szerveknél.
- A törvénytervezetek között van olyan törvény is, amelyik még egy éve sincs hatályban, ugyanakkor a hozzá kapcsolódó törvénymódosítás több mint 100 oldalas.
- A kormány nem vette figyelembe a szakszervezetek véleményét (18 oldal!) amit a Kit. törvény jelenleg hatályos verziójához írtak.
Fentiek alapján megállapítható, hogy a korszerű és hatékony törvényhozás feltételeinek nem felel meg ez a törvénykezési eljárás. A jogalkotásról és a közigazgatásról szóló törvények végrehajtása sérül ezzel a folyamattal.
A törvénytervezetekben az alábbi gondolatokat támogatjuk
- egyszerűbb legyen az ügyintézés az állampolgárok és az ügyeket intézők számára is
- gyorsuljon az ügymenet
- az elektronikus ügyintézés kerüljön előtérbe
- a szükségtelen feladatok kerüljenek törlésre
- a szükségtelen ellenőrzéseket el kell hagyni
- az ellenőrzések gyakoriságát ésszerű módon csökkenteni kell
- az engedélyek helyett a bejelentéseket kell preferálni
- az e-személyi igazolványok elterjesztését elő kell segíteni.
A kitűzött célokhoz szükséges feltételek megteremtése
- informatikai háttér megteremtése: korszerű hardver és szoftver, kompatibilitás
- papír alapú dokumentumok digitalizálása
- e-személyi igazolványolvasók elterjesztése állami eszközökkel támogatva
- a releváns adatokhoz történő elektronikus hozzáférés rendszerének kiépítése
- a dolgozók képzése
- a szolgáltatásokat igénybe vevő állampolgárok, cégek képzése
- az elektronikus ügyintézés vonzóvá tétele, „megszerettetése”.
A törvénytervezetekben szereplő javaslatokat nem támogatjuk, ezért az alábbiakat javasoljuk
- kormányhivatali ügyekben is lehessen fellebbezni a rendszeren belül
- szabálysértések ne kerüljenek át a rendőrséghez
- az önkormányzatok szakmai önállósága ne csorbuljon
- a hatálybaléptetések tervezett ütemterve módosuljon egy végrehajtható verzióra.
A kormányhivatalokkal kapcsolatban álláspontunk
A kormányhivatalokhoz került az elmúlt években majdnem minden szakigazgatási szerv.
A törvénytervezetek szerint paradigmaváltás következne be. Egyes feladatok átkerülnének az alábbi szervekhez:
- NAV
- rendőrség
- bíróság
- önkormányzatok
- kamarák
- anyakönyvvezető.
A tervezett intézkedések újabb átszervezésekkel, bürokráciával, az állampolgárok számára is nehézségekkel járnának, ezért ezen intézkedések megfontolását javasoljuk.
A tervezett állami vezetői béremelésekről
- a költségvetési (állami) szférában több százezer dolgozó szégyenletesen alacsony bért kap, megjelent a dolgozói szegénység, sokan kilátástalannak látják anyagi helyzetüket
- a magyar keresetek vásárlóerő paritáson mért szintje az Európai Unió tagországai között az utolsó helyek egyikén áll
- ilyen társadalmi közegben visszafogottan, kellő önmérséklettel szabad csak az állami vezetők bérét megemelni
- szükség lenne egy egységes „állami illetményalap” bevezetésére, mivel jelenleg átláthatatlan, bonyolult az illetmények számítási rendszere
- az állami vezetők bérének drasztikus megemelése igazságtalan, elfogadhatatlan
- egyes állami alkalmazottak (egy szűk, kiváltságos réteg) bére évente automatikusan emelkedik az átlagbér emelkedésével párhuzamosan (a pedagógus életpálya törvény is így indult, de egy év után megváltoztatták, azóta „helyben járnak” a pedagógusok).
Tekintettel arra, hogy a törvény előkészítésébe a kormány nem vonta be az illetékes szakmai és érdekképviseleti szerveket, ezért az OKÉT és KÉF fórumain alaposan meg kell vitatni a tervezeteket, hogy azok időtálló, jó törvényekké válhassanak.
Budapest, 2019. november 25.